eh eh, IGUANA laa.

Assalamualaikum and have a beautiful Monday! InsyaAllah.

Baca tajuk pun dah boleh agak nak cite pasal apa kan?



Kenal tak binatang di atas? Okey,rasanya ramai kenal. Aku ingat lagi masa Abang Atan,suami kepada Kak Majidah (sepupu aku) bawak balik binatang ni ke kampung.

"Eh eh, iguana la."

"Bukanla, sesumpah."

Erk, bukan ke sama je? Yang lain ejaan je. Rupa-rupanya,tak sama. Emm, disebabkan aku jadi kompius dengan penggunaan istilah yang betul untuk binatang ni,aku pun buat la research sikit. (Tanya pakcik Google je pun padahal.hee) Aku terjumpa la satu blog yang cite pasal iguana ni. Menarik.

Tak kisahlah apa pun namanya, aku nak panggil iguana jugak. Uniknya binatang ni Allah jadikan beliau dengan kebolehan mengadaptasi diri beliau mengikut suasana sekeliling. Beliau boleh bertukar warna mengikut warna persekitaran. Kalau hijau warna persekitarannya, hijau lah warna beliau. Kalau coklat warna persekitarannya, coklat lah warna beliau. Allah anugerahkan beliau dengan kebolehan ini untuk menjaga keselamatannya dari gangguan musuh.

Apa yang menyebabkan aku tiba-tiba nak tulis pasal iguana? Em,malam tadi lepas aku post kat Fb aku. Tiba-tiba,seorang kawan aku menegur aku via chatbox. (dialog tidak diedit cuma chatbox tanak publish demi privasi kawanku itu). Ikuti dialog tanpa suara antara kami.

Kawan:
aku lme dah pelik dah ngn ka nie..
psal aok ske post2 mnde mcm nie...???
 
Aku:
mcm ni?
npe?xbole?

Kawan :
pham rpenye...
bkan xleh..
pelik kot...
Aku :
apa yg pelik?
 
Kawan :
ntah..
-..-
Aku :
erk.
ckp je la apa yg plik
aku xpost dah psni
Kawan :
pergh..
jgn mcm tu doe..
bsalah aku rse..
Aku :
hak alaaaa
tadek la
aku open je
jnis aku,klo post tu mnde tu mmg jd
klo ka rse cm x ssuai post,gtaw je la
 
Kawan :
aku plik doe..
knal ka laen
tgk mnde ka post laen (part ni aku dah mula cuak.. Apakah?)
 
Aku:
oowh
mknenye ka x knal aku lg la
haha
ok,siyes.mmg aku x baik pun
ka nk ckp post aku nmpk baik gtu? (ayat perasan.malu ja.hee)
Kawan :
bkan doe...
~jap2 aku nk susun ayt~
ka nmpk relx/cool je..
tpi post mcm ala2 jiwang gitu..
haha
~sory~
Aku :
oooo
gtu
mknenye pndai la aku bwk watak yg brbeza?
haha
 
Wow! First time ada orang cakap aku ni COOL. Okey,memang aku cool pun aku tak cool pun tapi ada la rasa perasan cool sampai nama ID skype pun crin.cool.. Weee~ Nampak tak keperasanan di situ? Tapi bab jiwang tu tak mampu nak komen sebab rasa tak jiwang pun. (emm, yelah tu). Okey, perkaitan dengan iguana? Tak la aku kata aku boleh berubah-ubah warna kulit atau emosi dengan cepat mengikut persekitaran. Tapi, mungkin boleh menyesuaikan pembawaan diri dengan suasana.
 
Contoh, aku COOL dalam kelas atau depan orang yang tak dikenali. Tapi,dengan kawan-kawan rapat, COOL boleh berganti FOOL. I mean it. Bukan hipokrit, tapi bukan mudah nak reveal our true colors dengan orang yang belum cukup mengenali kita dan kita belum cukup mengenalinya kan? So my friends, I'm so sorry if u've found me not like what u're expecting as.
 
P/s : Kalau nak bela iguana, kena beli banyak sayur sebab iguana ni herbivor.
 

Comments

Popular posts from this blog

pelangi itu 7 warna

the sweet 'child'hood ^.^